Husie KFUK-M Scoutkår

Husie Scoutkår är en scoutkår som ligger vid gamla LV4-området. På gångavstånd har vi Husie Mosse, där många av våra galna äventyr utspelar sig, men även Videdal och Bulltofta rekreationsområde ligger tillräckligt nära för att ibland ha aktiviteter på. Vi har även en stuga på Romeleåsen dit vi gärna åker på läger och övernattningar. Vi är en ideell förening, så vi får ingen lön för arbetet vi gör, men istället har vi väldigt roligt när vi gör det.

Scoutkåren startades 1934, så vi har haft många år på oss att pröva oss fram till den perfekta scoutingen så att scouterna trivs och har kul med oss. Att det står just ”med oss” är något som är viktigt för oss; scouterna ska ha roligt tillsammans med ledarna. Har inte ledarna kul, kommer scouterna verkligen inte ha kul. Eftersom kårens ledare har kul på mötena kan vi garantera roliga möten och läger då ledarna är engagerade och brinner för det de gör.

Att vara medlem i Husie Scoutkår kostar 250 kronor per kalenderår. När man har betalat medlemsavgiften är man försäkrad om olyckan skulle vara framme. Därför är det viktigt att man är medlem, men givetvis får man prova på ett par gånger innan man bestämmer sig.

Kåren som den ser ut idag har en Styrelse som tar hand om kårens avdelningar. Sen finns det en husgrupp som har medlemmar från både Husie och Hohög scoutkår, och de tar hand om vårat hus. En stiftelse som vi hyr Torpet av finns också. Och sist men inte minst har vi en föräldraförening som välkomnar alla scoutföräldrar.

Klicka gärna på flikarna till höger för att läsa mer.