Pingstläger

30 maj – 1 juni 1998

Årets pingstläger präglades av byggeri och slapperi. På lördagen fick alla i uppgift att bygga ett pionjärarbete av angivet slag, men eftersom alla 250 slanorna blivit stulna på fredagen före lägret, ägnades en stor del av tiden till att leta upp hyggliga pinnar i skogen.
Hohögs patrullscouter lyckades bygga en näst intill fungerande katapult och vi seniorer rafsade ihop en fullt fungerande, fast något instabil, prototyp av en spis i form av en vulkan samt konstruerade två pilbågar. Lägerbålet på lördagskvällen var i vanlig stil, fast enligt uppgift med lite bleka sångröster.

På söndagsförmiddagen delades msc-, jsc och psc upp i mixade patruller för att inleda en slags woodcraft-övningar. Resten av dagen gick i lättjans tecken med stekande sol och rödbrända nackar. På schemat stod valfria idrottsaktiviteter, men de flesta tog det lugnt, eller pysslade med katapulten. När mörkret lagt sig över området gicks en kort ljusvandring en bit in i skogen där diverse märken delades ut. Dessutom tilldelades Håkan en alldeles speciell slips av märket Gilwell.

På måndagen revs allt, inklusive den legendariska vulkanspisen, som jämnades med marken. Efter en inte alltför upphetsande avslutning brummade bussarna hem till Malmö strax efter 15.

Jens – Mansikka

Juniorer lagar lunch.

Patrullscouterna byggde tre olika typer av katapulter. Här ser vi de två senare varianterna.

Håkan efter sin TG-invigning med Gilwellhalsduken, woodbadgen och treklövret.