Lägerbudget

För alla läger, förutom helgläger för avdelningen, skall en budget lämnas in till styrelsen för godkände av lägeravgiften. För att alltid göra denna budget på samma sätt har vi tagit fram en mall. Nedan har ni förklaringar till de olika delarna i mallen.

Blå celler = Det ni skall fylla i

Röda celler = Formler, inget ni fyller i

Den datum denna budget är sammanställd.

Lägerinformation

Var och mellan vilka datum skall lägret hållas.

Antal deltagare

Här fyller ni i hur många som det uppskattas kommer att deltaga på lägret. Alla på en avdelning deltager sälla. Lättas är att fråga ansvarig avdelningsledare vad dom tror.

Rekognosering

Inför större läger så åker man ibland ut för att kolla på lägerplatsen och dess omgivning. Här kan man lägga in kostnader för det.

Hur mycket kommer maten att kosta per deltagare för hela lägret.

Lägerplats

Två sätt att lägga in kostnaden. Ibland debiteras man en fast avgift och ibland debiteras man per dygn man är på lägerområdet. Det finns dom som använder en kombination av de två.

Transport

Transporterna är uppdelade i hur deltagarna tar sig dit samt om man har någon som kör dit. Budgetmässigt kan man för deltagartransporten uppskatta en totalkostnad eller en kostnad per deltagare. För bilar har man möjlighet att föra in hur många som kör med och utan släp.

Oförutsett

Här väljer man antigen en kostnad per deltagare eller % av alla kostnader. Tex 50kr/deltagare eller 5% av alla kostnader.

Summering

Här summeras alla kostnaderna.

Deltagaravgift

Först sätter man en lägeravgift för scouten. Efter det föreslår man hur mycket ledare, funktionärer och arrangörer skall betala i % av scoutens lägeravgift. Slutligen lägger man in ett spann i kr som man vill se i nästa meny. Tex sätter man lägeravgiften till 400kr och spannet till 50kr kommer man att se lägret resultat beroende på en lägeravgift på 300, 350, 400, 450 och 500kr.

Avgift (scout / ledare)

Här under ser man hur resultatet för lägret blir baserat på den valda lägeravgiften. Men man ser också vad resultatet blir med +- 2 spann enligt ovan.

Tillhörande Dokument