Scoutdräkten

Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta, -t-shirt eller -piké och en scouthalsduk med sölja. När alla har samma kläder ser man inte vem som är fattig eller rik och det skapar gemenskap. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.

Köp scoutdräkten

Självklart ser vi gärna att alla bär den vackra scoutdräkten på både möten, läger och andra arrangemang. En ny skjorta/tröja köps i Scoutshopen. Kollektionen består av kort- och långärmad skjorta, kort- och långärmad t-shirt samt pikétröja. Färgen kallas petroleumblå. Man kan välja vilken som av dem, alla ingår i den officiella scoutdräkten. Men märkena som man tar, sys på skjortan!

Kårens halsduk och sölja (lädret som håller ihop halsduken) kan köpas av avdelningsledarna. Varje kår har egen färg och mönster på halsduken, därför finns de inte att köpa på Internet.

I scoutshoppen finns det mer än bara scoutskjortor. Du kan också köpa andra snygga scoutkläder och massor av coola scoutprylar.

Kolla gärna med kåren innan du handlar, eftersom kåren ibland gör en storbeställning tillsammans för att spara porto.

Sugen på att byta skjorta? Hojta till, det finns säkert någon annan som är ute efter din gamla storlek, eller som har den storlek du vill ha.

Secondhand är miljövänligt, precis som vi scouter!

Scoutmärkena

Det är roligt att ta märken, och sen sy de på sin skjorta. Det finns många märken att ta, botanisera omkring och bli inspirerad här.

Det finns vissa kriterier för att förtjäna märkena. Du kan läsa mer om vad som behöver göras för att få ett märke i beskrivningen till varje märke i länken ovan. Du kan naturligtvis också fråga din ledare om du är intresserad av att ta ett specifikt märke.

Var ska man sen placera märkena?

Det är inte helt lätt. En bra start är att fråga sin ledare (som vanligt) och sen säkerhetsnåla fast märket där direkt innan man glömmer. Annars finns här en länk som kan hjälpa dig att hitta rätt.

För att få en beskrivning av de olika märkestyperna kan man följa den här länken.